امروز : جمعه, 31 فروردين 1403

shahre-hoshmand         

مقاله ها

92/11/29= = = = = = = = مصاحیه ی مسعود ضیایی زردخشویی در رابطه با جشنواره ششم فجر / فارس

 


مصاحیه ی مسعود ضیایی زردخشویی در رابطه با جشنواره ششم فجر / فارس

====================================================

مسعود ضیایی زرد خشویی داور بخش کاریکاتور ششمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی فارس درباره آثار این بخش از جشنواره گفت: کارتونیست‌های ایرانی و خارجی با بهترین آثارشان در ششمین جشنواره تجسمی فجر شرکت کرده‌اند و به نظر من آثار این بخش به لحاظ کیفی بسیار خوب است.

او درباره انتخاب موضوع «هنر» برای این بخش از جشنواره تجسمی فجر گفت: هنر موضوعی است که هر کارتونیستی در طول دوره کاری خود آثاری را با این موضوع خلق می کند و در آرشیو آثار هر کاریکاتوریستی چنین موضوعی یافت می‌شود.

او درباره این موضوع که آیا کاریکاتوریست‌ها آثارشان را برای جشنواره خلق کرده‌اند یا از آرشیو خود آثاری تکراری را با این مضمون ارسال کرده‌اند توضیح داد: برخی از هنرمندان آثاری را تازه و بکر برای این  جشنواره کار کرده‌ بودند و برخی هم سری به آ‌رشیو آثارشان زده و آثاری را مرتبط با موضوع جشنواره ارسال کرده بودند.

وی افزود: همه هنرمندان حرفه‌ای می‌دانند که داوران نسبت به آثار تکراری که قبلاً‌ در نمایشگاه یا جشنواره‌های داخلی و خارجی به نمایش درآمده است، توجهی ندارند و صرفاً به آثار خلاقانه که تازه و جدید هستند امتیاز می‌دهند بنابراین هنرمندانی در این رقابت تنگاتنگ آثارشان داوری می‌شود که برای جشنواره دست به خلق اثری تازه زده اند.

ضیایی همچنین گفت: کارتونیست‌های خوب ایرانی و خارجی معمولاً با آثار تازه در جشنواره‌های مختلف شرکت می‌کنند.

این هنرمند کارتونیست که دارای جوایز بسیاری از جشنواره‌های داخلی و خارجی است درباره موقعیت کاریکاتور ایران در سطح دنیا گفت: هنرمندان کارتونیست ایرانی جزء بهترین‌ها در دنیا هستند و این نه یک سخن گزافه بلکه حقیقت است.

وی افزود: آثار کارتونیست‌های ایرانی همیشه در جشنواره‌های معتبر خارجی شاخص بوده است.

مسعود ضیایی زردخشویی همچنین به لزوم افزایش بخش‌های رشته کاریکاتور در جشنواره فجر اشاره کرد و گفت: به نظر من بهتر است که علاوه بر بخش موضوعی، بخش آزاد هم در جشنواره گنجانده شود و علاوه آثار کمیک استریپ (کارتون‌های دنباله‌دار) و کاریکاتور مطبوعاتی نیز استفاده شود.

ضیایی همچنین مبلغ جوایز جشنواره را بسیار اندک عنوان کرد و گفت: مقدار جوایز این جشنواره در سطح جشنواره‌های معتبر دنیا نیست و لازم است که یک جشنواره بزرگ جوایز بزرگی را هم درنظر بگیرد همان طور که جشنواره آیدین دوغان ترکیه جایزه هشت هزار دلاری و جشنواره کاریکاتور پرتغال جوایز 20 هزار دلاری برای برگزیدگان در نظر می‌گیرند.

این هنرمند کارتونیست بخش ورک شاپ و تقدیر از پیشکسوتان و بزرگان هر رشته را نیز از جمله نیازهای جشنواره هنرهای تجسمی فجر دانست و گفت: لازم است که در حاشیه این جشنواره نمایشگاه کتب هنری و ورک شاپ برگزار شود و از بزرگان و استادان هر رشته تقدیر شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، در بخش کاریکاتور ششمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر، از بین 845 اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره، 134 اثر از کاریکاتوریست‌های ایرانی و خارجی به جشنواره راه یافت که 97 اثر در بخش کارتون موضوعی با موضوع «هنر» و 97 اثر کاریکاتور چهره با موضوع «سیاستمداران مطرح جهان» به نمایش درآمده است.

منبع: خبرگزاری فارس

====================================================

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

.

radiosite11chelegi

ایران کارتونتبریز تونشیرین طنز