امروز : جمعه, 10 فروردين 1403

shahre-hoshmand         

:::

 

نشست خبری نخستین جشنواره­ ی ملی کاریکاتور " گنجینه­ ی آب " / اهواز / 1395

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

رضا علیجانی مدیر روابط عمومی سازمان آب و برق خوزستان در گفت و گو با خبرنگار خوزنیوز گفت: نخستین جشنواره ملی کاریکاتور یک جشنواره منحصر به فرد است که با محوریت گنجینه آب برای اولین بار در کشور برگزار خواهد شد. 

وی گفت: سوژه این جشنواره سازه هایی همچون پُل، بند، پُل- بند، قنات، آسیاب آبی، کانال آب بر، آب انبارها هستند که از نگاه هنرمندان کاریکاتوریست به آنها پرداخته خواهد شد. از همین رو جشنواره کاریکاتور گنجینه آب می تواند یک پل ارتباطی را میان جامعه هنری و صنعت آب استان خوزستان ایجاد کند. 

علیجانی ادامه داد: فراخوان این جشنواره توسط مدیریت گنجینه آب و برق خوزستان تدوین و منتشر شده است و تاکنون بسیاری از هنرمندان کشور آثار ارزشمند خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده اند. این جشنواره یک اتفاق فرهنگی بسیار ماندگار برای صنعت آب و برق خوزستان و جامعه هنری استان خواهد بود و امیدواریم با مشارکت هر چه بیشتر هنرمندان، اولین دوره این جشنواره ملی هر چه پر بارتر برگزار شود. 

احسان آتش پنجه رییس گروه گنجینه آب سازمان آب برق خوزستان در همین باره گفت: تاکنون بیش از 300 سازه تاریخی آبی شامل انواع سد، پل، پل بند، حمام، آبراهه، آسیاب، انهار، تونل، قنات در سطح استان خوزستان شناسایی شده است و از همین رو خوزستان از حیث تعداد و قدمت، غنی ترین منطقه در جهان به شمار می رود. این سازه های آبی هم از لحاظ اصول و فنون علمی صنعت و هم از لحاظ تاریخی فرهنگی آب ارزشمند هستند و از همین رو محافظت از آن ها برای آیندگان بسیار مهم و حیاتی به نظر می رسد. 

رییس گروه گنجینه آب سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: تعداد بالای سازه های آبی در خوزستان نیاز به فرهنگ سازی و تاکید بر حمایت و حفاظت از این سازها را دوچندان می کند. از آنجا که یکی از رسالت های هنر کاریکاتور فرهنگ سازی و شناساندن مفهوم با نگاه ویژه، آسیب شناسی و درگیرکردن اقشار جامعه با موضوعات است، ایده برگزاری جشنواره کاریکاتور توسط گروه گنجینه آب به سرعت مورد تایید و حمایت مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان قرار گرفت و روند اجرایی آن نیز ادامه یافت.

وی با اشاره به آثار ارسال شده به این جشنواره ملی گفت: خوشبختانه استقبال بالایی از جشنواره توسط هنرمندان صورت گرفته است و همین مساله موجب شد که مهلت دریافت آثار تا 30 آذرماه تمدید شود. تا کنون بیش از یکصد اثر از اکثر استان های کشور دریافت شده است و روند دریافت آثار نیز هم چنان ادامه دارد. هنرمندان در این جشنواره هیچ محدودیتی در انتقاد و ارایه دیدگاه های خود ندارند و داوری جشنواره نیز به صورت کاملا بی طرفانه و حرفه ای توسط اساتید و نخبگان عرصه کاریکاتور انجام خواهد شد. 

رییس گروه گنجینه آب سازمان  آب و برق خوزستان یادآور شد: در این جشنواره به سه نفر اول برگزیده، یک تندیس نفیس ، کتاب جشنواره و لوح تقدیر به همراه یک تور گردشگری از سازه های آبی استان خوزستان تعلق خواهد گفت . علاوه بر این ها به نفر اول سه میلیون تومان ، نفر دوم دو میلیون تومان و نفر سوم یک میلیون تومان جایزه نقدی نیز اهدا خواهد شد. همچنین به 5 تن از تقدیرشدگان جشنواره جایزه 500 هزار تومانی و تندیس و لوح جشنواره تعلق خواهد گرفت.

آتش پنجه یادآور شد: هر چند که این جشنواره در دوره نخست به صورت ملی برگزار خواهد شد اما شاهد حمایت کشورهای ایتالیا، روسیه ، ترکیه و بلژیک بوده ایم. با وجود اینکه آثار هنرمندان خارجی در جشنواره شرکت داده نمی شوند اما هنرمندان به منظور حمایت از جشنواره آثار اختصاصی برای این جشنواره تولید کرده اند و به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده اند. در پایان جشنواره 50 اثر برگزیده در قالب کتاب جشنواره منتشر خواهد شد . ما نیز به قصد تقدیر از این هنرمندان خارجی ، برخی از آثار برگزیده آنان را در کتاب جشنواره منتشر می کنیم.

وی گفت: هدف از برگزاری نخستین جشنواره ی ملی کاریکاتور گنجینه ی آب گردهم آوردن هنرمندان و دست اندرکاران حوزه ی هنرهای تجسمی به ویژه هنرمندان فعال در بخش کاریکاتور و بهره گیری از دیدگاه ها و نقطه نظرات ایشان خواهد بود. از این رهگذر، امید است بتوانیم از طریق نگاه نافذ و ظریف هنرمندان در جهت شناخت، معرفی و حفظ آثار و سازه های آبیِ تاریخی نظیر پُل، بند، پُل- بند، قنات، آسیاب آبی، کانال آب بر، آب انبار، چاه و مواردی از این قبیل به عنوان میراث گذشته گام برداریم.



 رییس گروه گنجینه آب سازمان  آب و برق خوزستان افزود: علاوه بر این، با پرداختن به مباحث ارزشی پیرامون آب، مسائل کمی و کیفی، ارزش ذاتی و اقتصادی آب و ...، در جهت نهادینه کردن فرهنگ حفظ آثار تاریخی در روند توسعه و لزوم استفاده ی بهینه و صحیح از منابع آب کشور تلاش نماییم. این جشنواره در واقع فرصت دیگری است تا به واسطه ی آن از دیدگاهی دیگر به مسائل پیرامون آب و مدیریت منابع آن در کشور پرداخته شود که به واسطه ی آن " باشگاه گنجینه ی آب " راه‌اندازی خواهد شد. این باشگاه مسئولیت شبکه‌ ی اطلاع رسانی و هماهنگی میان پژوهشگران و هنرمندانی که در شناخت فناوری‌های سنتی آب و مدیریت منابع آب نقش دارند را بر عهده خواهد داشت.

وی ادامه داد: گروه گنجینه آب و سازه های آبی تاریخی ، دفتر مهندسی عمومی در جهت جمع آوری، نگهداشت، نمایش و حفظ و احیای میراث گذشتگان در بخش های مرتبط با آب از جمله استحصال، انتقال، توزیع و بهره برداری و فنون به کار رفته در آن فعالیت می کند. این مدیریت با هدف معرفی و انتقال میراث ارزشمند گذشتگان در زمینه‌های آب به نسل حاضر و آیندگان علاوه براطلاع از علوم، فنون و تجربیات نیاکان این‌کشور و ارتقاء فرهنگ عمومی می‌تواند توصیه هایی در انجام بهتر طرح های عمرانی آب ارائه نموده و در حل مشکلات تأمین و نحوه بهره برداری از آن‌ گام های مؤثری را بردارد. 

آتش پنجه گفت: این مساله بسیار مهم است که آیندگان در مورد این آثار اطلاعات لازم را داشته باشند و به گونه ای تجربه خالقان این آثار را لمس کنند. هدف از جشنواره کاریکاتور گنجینه آب نیز این است که از نگاه خاص کاریکاتوریست ها برای حفاظت و بهره برداری از سازه های آبی و توسعه بحث گردشگری و استفاده از انرژی های طبیعی و پاک استفاده کنیم. 

وی گفت: بیشتر سازه های آبی استان هم اکنون در بافت شهری قرار گرفته اند. متاسفانه میان بافت شهری و این سازه ها تقابلی ایجاد شده است و این آثار را در معرض تهدید قرار داده است. نگاه هنرمندان و آثار ارایه شده در این جشنواره می تواند از سویی مشکلات و راهکارها موثر را به مسوولان معرفی کرده و از سویی موجب فرهنگ سازی و آشنایی بیشتر شهروندان با کارکردها و ویژگی سازه های منحصر بفرد آبی شود. 

 رییس گروه گنجینه آب سازمان آب و برق خوزستان  در پایان گفت: مدیریت گنجینه آب در سازمان آب و برق خوزستان وظیفه ی شناسایی آثار و ابنیه، تأسیسات، ابزار و وسایل، جمع آوری مدارک و مستندات آب از دوران قدیم، بررسی،‌ گردآوری، مرمت و بازسازی و سازه های آبی تاریخی را بر عهده داشته و ضمن ارائه به همگان و ایجاد انگیزه تحقق و تتبع به تهیه اطلاعاتی به منظور مطالعه، شناخت، تجزیه ‌و تحلیل، آموزش و بهره‌گیری از این آثار پرداخته و درچارچوب اساسنامه گنجینه ملی آب ایران فعالیت می‌نماید.

 

 

برای مشاهده فراخوان کلیک کنید/ مهلت 30 آذرماه

 

.............................................................

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

.

radiosite11chelegi

ایران کارتونتبریز تونشیرین طنز